Fire Squad Tip

Ratownictwo, a samochody kompozytowe – Moditech ©


W najnowszym newsletterze firmy Moditech możemy przeczytać o samochodach kompozytowych.

Ale czym właściwie są kompozyty?

Jetty Middelkoop DGSA, safety region Amsterdam-Amstelland, Netherlands

Otóż są to włókna węglowe, które znacząco wzmacniają plastiki, dzięki czemu są coraz bardziej popularne w przemyśle motoryzacyjny. Są one lekkie, a przy okazji bardzo wytrzymałe. Wykorzystuje się je zarówno do wzmocnienia poszczególnych części, jak również w niektórych modelach samochodów, całą konstrukcję klatki wykonuje się z kompozytu.

 

Włókna węglowe są polimerami wzmocnionymi włóknami zmieszanymi ze specjalną żywicą. Aby utwardzić tą „mieszankę” poddaje się ją wysokiemu ciśnieniu, jednocześnie podgrzewając w specjalnym piecu.

Ale do konkretów! Gdzie znajdziemy kompozyty w samochodach?

Nadwozie BMW 7 (Hybryda serii Plug-in) posiada dużo elementów wykonanych właśnie z kompozytu, a łupek B składa się z wielu różnych warstw włókien węglowych. 

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/screen-2.png

Natomiast nadwozie elektrycznego BMW i3 jest całkowicie wykonane z kompozytu!

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/bmw-i3_1.jpg https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/bmw-i3_2.jpg

UWAGA!

Włókna węglowe nie są tak do końca bezpieczne dla ratowników, którzy działają przy samochodzie wypadkowym… A zwłaszcza jeżeli materiał tnie się np. przy użyciu piły szablastej.
Zagrożenia nie należy również lekceważyć przy pożarze pojazdu.
Świadomi ratownicy zostaną poinformowani, gdzie w samochodzie znajdują się elementy kompozytowe oraz jakie zagrożenia powoduje – w tym przypadku zagrożenie pyłem.

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/screen-3.png https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/screen.png

Podczas działań ratowniczych, a przede wszystkim podczas cięcia elementów kompozytowych, należy stosować maseczki o klasie ochrony co najmniej FFP3, ze względu na panujące zapylenie. Oczywistym powinien być fakt stosowania aparatów ochrony dróg oddechowych podczas pożarów pojazdów.

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/włókna.jpg

Fot: Właśnie tak wygląda pocięty kompozyt

PORADA DLA RATOWNIKÓW

Specjalistom zostało zadane pytanie co należy zrobić, gdy ratownicy zostaną „zanieczyszczeni” włóknami kompozytowymi. Odpowiedzi udzielił Dangerous Goods Safety Advisor (DGSA) z Amsterdamu. Polski odpowiednik to Stowarzyszenie doradców ds. Bezpieczeństwa w Transporcie Towarów Niebezpiecznych.

Odpowiedź została poparta badaniami podczas pożaru BMW i3. Ze względu na pochodzenie włókien węglowych, jako włókien mineralnych, zostały one porównane do azbestu. A więc jeśli zostaniemy „zanieczyszczeni” powinniśmy w pierwszej kolejności po prostu opłukać nasze ubrania oraz sprzęt z zabrudzeń widocznych gołym okiem. W przypadku, gdy spłukanie wodą jest nieskuteczne, ubrania należy spakować i traktować (również czyścić), jak ubrania po kontakcie z azbestem. (źródło: Jetty Middelkoop DGSA, safety region Amsterdam-Amstelland, Netherlands)

 

Powyższy tekst jest przetłumaczonym na język Polski artykułem z Newslettera Moditech „Working safely on vehicles with carbon”

 

 

Tagi: , , , , ,

0 Comments on Ratownictwo, a samochody kompozytowe – Moditech ©

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *