Fire Squad Tip, Techniki
Stabilizacja dedykowanymi klinami i klockami do stabilizacji
Stabilizacja pojazdu powypadkowego powinna zostać wykonana równocześnie, gdy pozostała część zespołu zabezpiecza miejsce zdarzenia, przygotowuje pole sprzętowe oraz wykonuje rozpoznanie. Skuteczna stabilizacja polega na zatrzymaniu pojazdu w takiej pozycji, w jakiej się znajdował przed dojazdem zastępów. Podczas stabilizacji nie powinno się wykonywać ruchów samochodem. Zniszczone elementy karoserii pojazdu mogą być wbite w ciało osoby poszkodowanej. Podczas wykonywania ruchów w postaci podnoszenia czy przeciągania urazy osoby poszkodowanej mogą zostać pogłębione.
W poniższym artykule opiszemy wykorzystanie klinów oraz klocków przeznaczonych do stabilizacji. Czyli najbardziej popularnej stabilizacji w polskiej straży pożarnej.
Wykonanie stabilizacji przy użyciu dedykowanych klinów i klocków powinno zostać zastosowane w co najmniej 3 lub 4 punktowej stabilizacji. Oznacza to podparcie pojazdu w 3 lub 4 punktach, zazwyczaj pod progami pojazdu, na wysokości słupków.
W trakcie wypracowywania założenia taktycznego, konieczne może okazać się dołożenie dodatkowej stabilizacji, na przykład pod słupkiem B, który będzie wyrywany z połączenia zgrzewanego. W takim przypadku powinno zastosować się 5 punktową stabilizację.
Podczas zdarzeń z samochodami elektrycznymi oraz hybrydowymi należy w pierwszej kolejności zablokować koła pojazdu, przy użyciu klinów. Dodatkowo należy zastosować hamulec postojowy, wyłączyć zapłon, a w późniejszej procedurze zastosować się do wskazań kart ratowniczych.
Odwrócone użycie stabilizacji jest bardzo proste i wygodne, lecz nie wiedzieć czemu rzadko stosowane. Kliny schodkowe mogą być używane również „do góry nogami”. Dzięki czemu znacznie wygodniej jest dopasować stabilizację względem wysokości pojazdu.
Ustawienie stabilizacji pod kątem
Ustawienie stabilizacji pod kątem względem pojazdu, zapewni nam więcej miejsca wokół niego. Ponadto kliny ustawione „klasycznie” prostopadle do samochodu (zdjęcie po lewej stronie), niejednokrotnie mogą zablokować otwieranie drzwi. Ustawienie klinów pod kątem (jak po prawej stronie na powyższym zdjęciu) zniweluje ten problem.
Do stabilizacji pojazdu znajdującego się na dachu, również można wykorzystać dedykowaną stabilizację. Należy pamiętać, aby umieścić ją wzdłuż wzmocnień tylnej części pojazdu, nie zakrywając tym samym światła klapy bagażnika, dzięki czemu unikniemy późniejszego blokowania klapy. Puste przestrzenie, na przykład pomiędzy pokrywą silnika pojazdu, a słupkiem A, również należy wypełnić klockami lub drewnianymi podkładami.
Tagi: baza wiedzy straż pożarna, car accident, extrication, Fire Squad, Fire Squad Tip, glass, glass management, glass master, holmatro, jak działać przy wypadku, jak ustabilizować pojazd, jak zachować się przy wypadku, kurs osp, kurs podstawowy osp, kurs ratownictwa technicznego, narzędzia hydrauliczne, ochotnicza straż pożarna, OSP, państwowa straż pożarna, podnoszenie deski rozdzielczej, porady do straży, ratownictwo techniczne, rescue, rescue team, rozpieracz ramieniowy, seminarium strażackie, stabilizacja, stabilizacja samochodu, stabilizacja w straży, straż pożarna, strażacki poradnik, strażackie wskazówki, strażak, strażak ochotnik, szkoła pożarnicza, taktyka przy wypadkach, technical rescue, Techniki strażackie, wsparcie poszkodowanych, wybijanie szyby, wybita szyba, wykonywanie dostępu, wypadki, zarządzenia szkłem, zderzenie czołowe
Dodaj komentarz