Fire Squad Tip, Moditech

Poduszki w pasach oraz system gaszący komorę silnika – Moditech ©


W najnowszym newsletterze firmy Moditech możemy przeczytać o poduszkach gazowych w pasach bezpieczeństwa oraz o systemie gaszenia komory silnika na przykładzie Mercedes-Benz.

Na początek kilka faktów dotyczących poduszek gazowych zamontowanych w pasach bezpieczeństwa:

  • Renault w 1997 roku, jako pierwszy przedstawił tego typu rozwiązanie
  • W 2010 roku, Ford połączył poduszkę z pasami. Na początku były one dostępne w Ameryce w Fordzie Explorerze. W przypadku Europy, taka opcja była dostępna w Fordzie Mondeo
  • Natomiast Lexus wprowadził to rozwiązanie jako standardowe. W Lexusie LFA 2010, obydwa przednie fotele mają zamontowane poduszki gazowe w pasach.

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/Lexus-LFA-2010.jpg

Ostatnio do systemu Crash Recovery System zostały dodane poniższe modele (wersja Europejska):

  • Ford Edge – 5dr SUV – 2016 – 2018
  • Mercedes – Benz S Class – 4dr saloon – 2017 – 2018
  • Mercedes Benz E Class – 4dr saloon – 2016 – 2018
  • Mercedes – Benz Maybach 4dr saloon – 2014 – 2018

W przypadku powyższych modeli, poduszki w pasach są opcjonalnym rozwiązaniem.

UWAGA! Poduszki gazowe, które są umieszczone w pasach nie są dostatecznie dobrze oznaczone! Warto, aby ratownicy dobrze zapoznali się z kartami ratowniczymi, aby skutecznie rozpoznać opisywane rozwiązanie.

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/Mercedes-Benz-E-class.png

Poduszki są napełniane ze zbiorników, oznaczonych tak jak poniżej:

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/zbiornik-z-gazem.jpg

Takie zbiorniki mogą być zamontowane zarówno w nadwoziu, jak również w fotelu.

Jak rozpoznać „seatbelt airbag”?

W przypadku Mercedes-Benz E-Class z 2018r, na pasach zostało użyte oznaczenie Beltbag, po zewnętrznej oraz wewnętrznej stronie pasa. Pas jest grubszy, w porównaniu do normalnego pasa.

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/beltbag.jpg

W przypadku potrzeby przecięcia „nieaktywowanego” pasa, można to zrobić przy użyciu noża do pasów. W przypadku aktywowanej poduszki, lepsze do tej czynności okażą się nożyczki lub zwykły nóż.

SYSTEM GASZENIA KOMORY SILNIKA

A tak naprawdę jest to system „zobojętniania”. Mercedes-Benz wprowadził innowacyjny system bezpieczeństwa m.in. do modelu CLS oraz AMG GT Class 2018. System ten jest usytuowany w komorze silnika. „Mercedes Inerting System” ma za zadanie zminimalizować ryzyko nagłego rozprzestrzenienia się pożaru. Powodem do wprowadzenia powyższego systemu jest coraz częstsze używanie czynnika chłodniczego R1234YF używanego w klimatyzacji w samochodach.

Czynnik R1234YF jest skrajnie łatwopalny oraz niebezpieczny dla ratowników. Może on zostać uwolniony podczas wypadku (uszkodzenie klimatyzacji), co dalej może poskutkować zapłonem ze względu na rozgrzany silnik.

UWAGA! Podczas spalania czynnika R1234YF ulatniają się żrące i toksyczne opary. Zapłon czynnika można rozpoznać po bardzo jasnym błysku/spalaniu.

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/MIS.jpg

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/MIS-2.png

Generator gazu, którym zasilany jest system, wypełniony jest Argonem – obojętnym, skroplonym, kriogenicznym gazem, który wypiera tlen z otoczenia. System aktywowany jest przez czujniki SRS. Podczas zderzenia, SRS aktywuje system, który wtłoczy do komory silnika gaz pod wysokim ciśnieniem, wypierając z niej tlen, nie pozwalając czynnikowi R1234YF zapłonąć.

UWAGA! Wyciek argonu może spowodować oparzenia na gołej skórze oraz problemy z oddychaniem.
UWAGA! Generator gazu systemu gaszącego w Mercedesie CLS umiejscowiony jest za błotnikiem.

https://firesquad.pl/blog/wp-content/uploads/2018/11/MIS4.jpg

Użycie narzędzi hydraulicznych w obrębie błotnika może doprowadzić do niebezpiecznej sytuacji.

KATEGORYCZNIE ZABRANIA SIĘ zgniatania nadkola celem wykonania szczeliny.

Powyższy tekst jest przetłumaczonym na język Polski artykułem z Newslettera Moditech „Seatbelt airbags Mercedes S-Class 2017/18”

 

Tagi: , , , ,

0 Comments on Poduszki w pasach oraz system gaszący komorę silnika – Moditech ©

    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *