Fire Squad Tip
Ratownictwo, a samochody kompozytowe – Moditech ©
W najnowszym newsletterze firmy Moditech możemy przeczytać o samochodach kompozytowych.
Ale czym właściwie są kompozyty?
Otóż są to włókna węglowe, które znacząco wzmacniają plastiki, dzięki czemu są coraz bardziej popularne w przemyśle motoryzacyjny. Są one lekkie, a przy okazji bardzo wytrzymałe. Wykorzystuje się je zarówno do wzmocnienia poszczególnych części, jak również w niektórych modelach samochodów, całą konstrukcję klatki wykonuje się z kompozytu.
Włókna węglowe są polimerami wzmocnionymi włóknami zmieszanymi ze specjalną żywicą. Aby utwardzić tą „mieszankę” poddaje się ją wysokiemu ciśnieniu, jednocześnie podgrzewając w specjalnym piecu.
Ale do konkretów! Gdzie znajdziemy kompozyty w samochodach?
Nadwozie BMW 7 (Hybryda serii Plug-in) posiada dużo elementów wykonanych właśnie z kompozytu, a łupek B składa się z wielu różnych warstw włókien węglowych.
Natomiast nadwozie elektrycznego BMW i3 jest całkowicie wykonane z kompozytu!
UWAGA!
Włókna węglowe nie są tak do końca bezpieczne dla ratowników, którzy działają przy samochodzie wypadkowym… A zwłaszcza jeżeli materiał tnie się np. przy użyciu piły szablastej.
Zagrożenia nie należy również lekceważyć przy pożarze pojazdu.
Świadomi ratownicy zostaną poinformowani, gdzie w samochodzie znajdują się elementy kompozytowe oraz jakie zagrożenia powoduje – w tym przypadku zagrożenie pyłem.
Podczas działań ratowniczych, a przede wszystkim podczas cięcia elementów kompozytowych, należy stosować maseczki o klasie ochrony co najmniej FFP3, ze względu na panujące zapylenie. Oczywistym powinien być fakt stosowania aparatów ochrony dróg oddechowych podczas pożarów pojazdów.
PORADA DLA RATOWNIKÓW
Specjalistom zostało zadane pytanie co należy zrobić, gdy ratownicy zostaną „zanieczyszczeni” włóknami kompozytowymi. Odpowiedzi udzielił Dangerous Goods Safety Advisor (DGSA) z Amsterdamu. Polski odpowiednik to Stowarzyszenie doradców ds. Bezpieczeństwa w Transporcie Towarów Niebezpiecznych.
Odpowiedź została poparta badaniami podczas pożaru BMW i3. Ze względu na pochodzenie włókien węglowych, jako włókien mineralnych, zostały one porównane do azbestu. A więc jeśli zostaniemy „zanieczyszczeni” powinniśmy w pierwszej kolejności po prostu opłukać nasze ubrania oraz sprzęt z zabrudzeń widocznych gołym okiem. W przypadku, gdy spłukanie wodą jest nieskuteczne, ubrania należy spakować i traktować (również czyścić), jak ubrania po kontakcie z azbestem. (źródło: Jetty Middelkoop DGSA, safety region Amsterdam-Amstelland, Netherlands)
Powyższy tekst jest przetłumaczonym na język Polski artykułem z Newslettera Moditech „Working safely on vehicles with carbon”
Tagi: BMW, karty ratownicze, kompozyt, Moditech, ratownictwo przy samochodach kompozytowych, włókna węglowe
Dodaj komentarz