Fire Squad Tip
System ochrony pieszych
W większości nowoczesnych pojazdów zadbano również o ochronę pieszych, o czym napiszemy w poniższym poście.
System ochrony pieszych ma za zadanie zmniejszyć siłę uderzenia podczas „czołowego” zderzenia samochodu z pieszym. Poniższy tekst oparty jest na wpisach Moditech – Crash Recovery System oraz na ich programie zawierającym karty ratownicze.
Zielone oznaczenie widoczne po lewej stronie, informuje o systemie ochrony pieszych, które znajduje się pod maską samochodu. Znane jest kilka rodzajów takich systemów. Poniżej przedstawiamy Opla Insignia, pod którego maską znajdują się 2 cylindry, mające za zadanie unieść maskę w celu skompensowania siły uderzenia. Wytwarza się wtedy przestrzeń pomiędzy maską, a silnikiem pojazdu i wynosi ona około 13 cm. Co ciekawe, po aktywacji systemu istnieje możliwość ponownego „zamknięcia” maski. Jest to również uwarunkowane stopniem zniszczenia pojazdu, jak również rodzajem pojazdu – w niektórych modelach nie będzie to możliwe. Zadziałanie tego systemu widoczne jest w tym linku.
Kolejnym elementem wartym zaobserwowania, są 2 akumulatory znajdujące się w tym modelu pojazdu.
Poniżej pirotechniczne cylindry widoczne od wnętrza komory silnika.
Innym przykładem systemu ochrony pieszych jest system z wykorzystaniem poduszek gazowych.
Poduszki umieszczone są pod maską pojazdu. Ich aktywacja następuje po uniesieniu się maski. Przykładem pojazdu z takim systemem jest Volvo V40 widoczne na poniższych zdjęciach.
Podobnie, jak w przypadku Opla, maska unosi się na około 13cm i „zabezpiecza” większą część przedniej szyby i słupków A.
UWAGA! Obydwa systemy aktywują się tylko przy prędkości pomiędzy 25km/h, a 45km/h. W przypadku zderzeń przy prędkości powyżej 45 km/h system może ulec uszkodzeniu, jak również może zostać aktywowany poprzez nieumyślne interakcje ratowników. Siła wytwarzana poprzez pirotechniczne cylindry jest na tyle duża, że łatwo można sobie wyobrazić co stanie się z narzędziami/elementami karoserii leżącymi na masce pojazdu, bądź ratownikami którzy podczas wykonywania pewnych działań kładą się na masce pojazdu (błąd!).
Zagrożenie istnieje również podczas pożaru pojazdu, ponieważ cylindry mogą eksplodować ze względu na wysoką temperaturę.
Istnieje również możliwość uniesienia maski przy użyciu 2 małych poduszek gazowych umieszczonych po przeciwnych stronach maski. Ochrona pieszego zapewniana jest „dużą” poduszką, która osłania obszar szyby i słupków A. Maska również unosi się na 13cm. Takie zabezpieczenia można spotkać w Jaguarze E-Pace 2018r lub Jaguarze F-Type.
Źródło: Moditech
Tagi: airbags, Crash Recovery System, CRS, Moditech, ochrona pieszych, Pedestrian Protection
Dodaj komentarz