Fire Squad Tip, Techniki
Stabilizacja z wykorzystaniem pasów transportowych
Pasy transportowe… Bardzo skuteczne, a jakże niedoceniane narzędzie w ratownictwie technicznym!
Ale od początku.
Podczas prowadzenia szkoleń zdarza mi się bardzo często współpracować z jednostkami OSP, które na swoim wyposażeniu nie posiadają sprzętu hydraulicznego. Powyższy fakt był przyczyną napisania serii artykułów. Dzięki czemu jednostka OSP nie posiadająca na swoim wyposażeniu dedykowanego sprzętu do ratownictwa technicznego może nadal skutecznie wykonać dostęp do osób poszkodowanych. Wyposażenie jednostek w zaproponowany przeze mnie sprzęt jest ergonomiczne, ze względu na możliwość użycia nie tylko przy zdarzeniach drogowych, ale również ekonomiczne. Koszt zakupu wspomnianego sprzętu jest znacznie niższy niż kupowanie zestawów ratownictwa technicznego po kilkadziesiąt tysięcy złotych, których jednostka OSP może nigdy nie użyć… Poza tym problemy z finansowaniem, jakie panują w gminach – sami wiemy jak jest…
Wspomniane przeze mnie techniki są substytutem, pewnym zamiennikiem klasycznych technik wykonywania dostępu do osób poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych.
„A co jeśli przestaną nam działać narzędzia hydrauliczne?” ,
„A co jeśli pierwsza jednostka OSP na miejscu nie ma na wyposażeniu hydrauliki i dedykowanych podpór?”,
„A co jeśli mój magazynek technik się kończy, przestaje wiedzieć co robić i tracę kontrolę nad akcją?”
A co jeśli …? Zadając to pytanie jesteś idealnym odbiorcą poniższego artykułu!
Pasy transportowe są tak bardzo niedoceniane, a zarazem tak tanie i powszechne, że jestem zdziwiony, że nie są podstawowym wyposażeniem wozów strażackich. Na końcu artykułu zostały opisane dedykowane przez nas zestawy pasów – długości, rozmiary, ilość.
STABILIZACJA
Po pierwsze – stabilizacja. Jedną z najważniejszych zasad stabilizacji jest zatrzymanie pojazdu w zastanym położeniu. Znaczy to tyle, że nie powinno przemieszczać się pojazdu, spuszczać powietrza z kół (bez uprzedniego wykonania podbudowy), obniżać itp. Samochody mogą znajdować się w przeróżnych konfiguracjach, a kilka z nich opiszę poniżej.
Samochód na kołach
Użycie pasów transportowych jest skuteczną metodą stabilizacji, o ile zniszczenia pojazdu nie są znaczące. Bardzo ważny jest fakt, aby najpierw wykonać stabilizację przy użyciu klocków i klinów, a dopiero później używać pasów, dzięki czemu zniwelujemy zjawisko resorowania pojazdu. Dzięki temu, samochód nam się nie obniży. Należy brać poprawkę na to, że poszkodowany wewnątrz pojazdu bardzo często jest przyciśnięty jakimś elementem pojazdu, który będzie jeszcze bardziej wbijał się lub wywoływał dyskomfort w trakcie jakiegokolwiek ruchu pojazdu – w tym przypadku jego obniżania się po spięciu pasem.
Technika ta jest skuteczne przede wszystkim, gdy pod pojazdem znajduje się osoba poszkodowana. Dzięki spięciu pasem podnosimy całą konstrukcję pojazdu wraz z zawieszeniem. Gdybyśmy nie zastosowali pasów, koła zostałyby na ziemi i uniosły by się dopiero, gdy prawie skończy nam się zakres narzędzi hydraulicznych/pneumatycznych. Na poniższym filmiku widać, jak spięte zawieszenie podnosi się razem z nadwoziem. A w takiej sytuacji każdy centymetr się liczy!
Wykorzystanie pasów jest również skuteczne, gdy nie posiadamy zbyt dużo stabilizacji. Podparcie można zrobić wtedy na przykład po środku, pod słupkiem centralnym, i spiąć nadwozie pasami.
Jak zamontować pas na kole? Można go zaczepić o krawędź felgi lecz istnieje ryzyko, że się ześlizgnie. Dobrym miejscem jest okrągły otwór w feldze (po zdjęciu kołpaka). Pamiętać należy jednak, żeby hak pasa umieszczać w górnej części koła. Jeśli zamocujemy go w dolnej części, napinanie pasa spowoduje obrót koła i zluzowanie całego pasa. Gdy mamy do czynienia z felgą w innym kształcie, do zaczepienia haka pasa można użyć pętli z taśmy alpinistycznej.
Samochód na boku
Samochód usytuowany na boku można ustabilizować przy użyciu przęseł drabiny DN 2,7 (czyli zwykłej nasadki) oraz pasów transportowych. Przęsło drabiny należy ustawić pod kątem względem pojazdu, zapierając się o próg pojazdu, a następnie przymocować drabinę przy użyciu pasa transportowego, tak aby układ zapewniał stabilność pojazdu. Nie powinno mocować się pasów transportowych do ruchomych elementów pojazdu.
Do tego celu można użyć, zarówno 1 przęsła drabiny z jednym lub dwoma pasami (zależnie od długości pasów). Jak również 2 przęseł drabiny – w tym przypadku niezbędne będą 2 pasy. Dzięki połączeniu drabiny pasami z pojazdem wykonujemy trójkąt sił, który zapewnia nam stabilizację. Jaskrawy kolor pasów dodatkowo sygnalizuje nam, że pod nogami coś się znajduję, tak żeby się przypadkiem nie wywalić 😉
Jednakże niezbędna będzie również podbudowa pojazdu od strony dachu, która zapewni nam sztywność. Podbudowę należy wykonać pod słupkami.
Samochód na dachu
W takiej sytuacji również możemy wykorzystać nasadkę i pasy transportowe. 2 przęsła drabiny ustawiamy po obydwu stronach pojazdu i mocujemy z użyciem pasów, tak jak jest to widoczne na poniższych zdjęciach. Drabiny staramy się nie „blokować” o koło pojazdu, z tego względu że koło może się obrócić i nasza stabilizacja przestanie być skuteczne.
Samochód w nienaturalnym położeniu
Jest to jedna z najtrudniejszych „kombinacji” do ustabilizowania. Samochody znajdują się w przeróżnych położeniach i nie ma jednego skutecznego sposobu stabilizacji. Ciężko w związku z tym opisać co należy zrobić po kolei, ale jedno jest pewne. Powinniśmy ćwiczyć nienaturalne ułożenia samochodów, tak aby wyrobić sobie pewien nawyk „kombinatoryki” i nieszablonowego patrzenia i podejścia do takich układów. Na przykład, podczas wyjechania samochodu pod samochód i stworzenia swego rodzaju „kanapki” należy wypełnić puste przestrzenie, na przykład pomiędzy progiem pojazdu, a pokrywą silnika samochodu znajdującego się poniżej oraz spiąć samochodu za osie (drugie zdjęcie). Podczas stabilizacji pasami, powinno wykorzystywać się również dostępne klocki, kliny oraz drewniane podkłady. Z doświadczeniem nabytym podczas szkoleń, okaże się że to wcale nie jest aż takie trudne jak mogłoby się wydawać, a bardzo, ale to bardzo skutecznym narzędziem okaże się tani, prosty i skuteczny pas transportowy 🙂
Poniżej kilka przykładów użycia pasów lub sytuacji, gdzie pasy nadałyby się idealnie do stabilizacji.
Na poniższym zdjęciu zostały wykorzystane dodatkowo drewniane belki na drabinach, które przeniosły duże siły wywierane przez pasy na większą powierzchnię. Dzięki temu nie zostały uszkodzone/wgniecione szczeble drabin.
Niecodzienną akcję mieli niedawno strażacy z OSP Domaszków. Którzy wykorzystując pasy transportowe znajdujące się na wyposażeniu zastępów z PSP spięli samochód z drzewem.
A poniżej kilka przykładów zdarzeń podczas, których pasy transportowe przyczyniły by się do lepszej stabilizacji pojazdów.
No to jakie pasy wybrać?
Używamy różnych długości, ale sugerujemy aby wyposażyć się w zestaw minimum 2 długości:
- 4 m – 3,5 metrowy pas wraz z 0,5m napinaczem
- 10m – 9,5 metrowy pas wraz z 0,5m napinaczem
Z doświadczenia wyciągniętego z setek szkoleń oraz działań ratowniczo-gaśniczych wybraliśmy najlepszy z możliwych pasów transportowych jakim jest jaskrawopomarańczowy (bardzo dobrze widoczny!) pas o szerokości 50 mm. Wytrzymałość pasa to 5 T, a siła zrywająca taśmę wynosi 7500 kg.
Pasy transportowe nie muszą służyć tylko i wyłącznie do stabilizacji. Jest to również bardzo dobre narzędzie do robienia odciągów przy wiatrołomach, jak również do samego wykonywania dostępu do osób poszkodowanych – ale o tym w kolejnym artykule!
Gdzie można kupić takie pasy? Zapraszamy do naszego sklepu –> FIRE SQUAD SHOP <–
Tagi: brak narzędzi hydraulicznych, car accident, deska ortopedyczna, extrication, Fire Squad, Fire Squad Tip, glass, glass management, glass master, jak działać przy wypadku, jak używać hooligana, jak używać hydrauliki, jak zachować się przy wypadku, kurs osp, kurs podstawowy osp, kurs ratownictwa technicznego, nosze typu deska, ochotnicza straż pożarna, OSP, państwowa straż pożarna, pasy transportowe, pasy transportowe w straży pożarnej, piła szablasta, porady do straży, PTSD, rat tech, ratownictwo techniczne, rescue, rescue team, seminarium, straż pożarna, strażacki poradnik, strażackie wskazówki, strażak, strażak ochotnik, stres pourazowy, szkło, szkolenia z ratownictwa technicznego, szyby, taktyka przy wypadkach, techniki alternatywne, Techniki strażackie, techniki wykonywania dostępu, używanie narzędzi hydraulicznych, warsztaty rat tech, wsparcie poszkodowanych, wsparcie psychiczne, wybijanie szyby, wybita szyba, wykorzystanie pasów transportowych, wypadki, wyrwanie zamka, zarządzenia szkłem, zepsuta hydraulika
Dodaj komentarz