Fire Squad Tip
Dlaczego nie powinniśmy zgniatać nadkoli w pojazdach?
No właśnie – dlaczego?
Poniżej również kilka słów na temat wykonywania szczelin.
Dawniej popularną metodą wykonywania szczelin było zgniatanie nadkola, które odsłaniało zawiasy. Ta metoda może i sprawdzi się w starych konstrukcjach pojazdów, natomiast na pewno nie w tych nowoczesnych. Obecnie konstrukcje pojazdów są bardzo wytrzymałe ze względu na użycie różnych stopów metali i innych tworzyw. Na poniższym zdjęciu widać, że nadkole Hondy Civic z 2016r zostało wykonane z bardzo wytrzymałej stali. Zgniatanie nadkola w tym przypadku nie przyniesie zamierzonego efektu.
Ponadto w niektórych pojazdach nadkole zrobione jest w postaci plastra miodu. Żeby tego było mało, poprowadzone są tamtędy przewody z niebezpiecznym czynnikiem do klimatyzacji, który stwarza zagrożenie zarówno dla pracujących w pobliżu ratowników, jak i osób poszkodowanych. Więcej na temat wspomnianego czynnika możecie przeczytać tutaj https://strazacki.pl/szkolenia/nowa-klimatyzacja-zagrozeniem-dla-strazakow
Pozostając przy budowie pojazdu warto również nadmienić, że nadkola niektórych samochodów zrobione są z aluminium. Podczas próby ściśnięcia ich przy pomocy rozpieracza, jego końcówki mogą się ześlizgnąć.
Kolejnym zagrożeniem jest system start/stop, a raczej jego elementy. W nadkolach, przede wszystkim francuskich samochodów, umieszczane są zbiorniki z gazem do zasilania w/w systemu. Uszkodzenie takiego zbiornika może spowodować emisje rakotwórczego gazu, urazy u ratowników, jak również ewentualne uszkodzenie narzędzi. Dla przykładu podana jest karta ratownicza Peugeota 208 z 2012 roku, gdzie pokazany
jest wspomniany wcześniej zbiornik.
Często również spotykamy się z próbą wykonania szczelin poprzez zgniot drzwi celem odsłonięcia zawiasów. Niestety ta metoda jest mało skuteczna ze względu na wzmocnienia w drzwiach. Bardziej niebezpiecznym jest natomiast umiejscowienie elementów biernego systemu zabezpieczeń, a dokładniej zbiorników z gazem do napełniania poduszek i kurtyn. Jak pokazuje Crash Recovery System, w Volvo C70 w drzwiach znajdują się właśnie taki generator gazu. Jego dezaktywacja jest niemożliwa, natomiast ryzyko uszkodzenia podczas zgniotu drzwi jest bardzo wysokie!
Możecie zapytać, jak więc wykonać szczelinę. Otóż sposoby najprostsze są zazwyczaj najskuteczniejsze 🙂 Przy czym należy pamiętać, aby wykorzystywać szczeliny, które zostały stworzone podczas zderzenia.
Do wykonania szczelin można użyć Hooligana, którego kolec umieszczamy w otworze po kierunkowskazie, a następnie napierając na niego w pozycji poziomej tworząc w ten sposób dostęp do zawiasów.
Jeśli chcemy wykonać dostęp od strony zamka, łopatkę Hooligana trzeba włożyć w szczelinę pomiędzy drzwiami, a słupkiem B, a następnie obrócić w stronę podłoża.Należy wspierać się klinem, aby pogłębić szczelinę bez jej „zanikania”.
Istnieje również technika z wykorzystaniem rozpieracza ramieniowego. Narzędzie umieszczamy w ramce okna, po wcześniejszym usunięciu szyby oraz upewnieniu się czy w obrębie pracy ramion rozpieracza nie znajdują się elementy biernego systemu zabezpieczenia pojazdu. Górne ramie rozpieracza powinno opierać się prostopadle do górnej części ramki okna, natomiast dolne, pracujące ramię, wypycha drzwi na zewnątrz odsłaniając w ten sposób zawiasy drzwi.
W powyższym tekście został wykorzystane zdjęcia ze strony Boron Extrication, którą wszystkim serdecznie polecamy (wersja angielska), jak również karty ratownicze Crash Recovery System oraz aplikacja Rescue Code.
Dodaj komentarz