Fire Squad Tip, Techniki
Podnoszenie kolumny kierownicy vol.1
Najczęściej podczas wypadków drogowych, nogi kierowcy oraz pasażera zostają zakleszczone przez deskę rozdzielczą lub kolumnę kierownicy. W poniższym wpisie wytłumaczymy, jak unieść kolumnę kierownicy przy użyciu rozpieracza ramieniowego, drewnianej belki o długości ok. 1m i łańcucha. Niezbędny podczas podnoszenia kolumny jest dostęp przez drzwi, który pozwoli nam ocenić obrażenia oraz znacznie ułatwi dostęp do nóg kierowcy.
W przedniej szybie wycinamy otwór wielkości połowy szyby po stronie kierowcy.
Nad otworem umieszcza się belkę zapierając ją o krawędź dachu. W przypadku osłabionej konstrukcji dachu, zacznie się on zapadać, w związku z czym belkę należy przełożyć na łączenie dachu ze słupkiem A. W momencie, gdy podczas wykonywania wcześniejszych technik, został usunięty słupek C (przyp. słupek między drzwiami przednimi, a tylnymi) wolną przestrzeń należy wyprzeć cylindrem rozpierającym. Dzięki zastosowaniu tej metody dach nie zacznie się uginać.
Na belce umieszczamy rozpieracz ramieniowy, natomiast wokół kolumny kierownicy nakładamy pętle z łańcucha, która zostaje zaczepiona o górną końcówkę rozpieracza.
W takcie wykonywania tej techniki bardzo ważne, a zarazem niezbędne są 3 zasady:
- Łańcuch musi być usytuowany pionowo w stosunku do kolumny kierownicy,
a punkt przyłożenia rozpieracza centralnie nad miejscem, w którym łańcuch ciągnie kolumnę. - Do belki dotykają tylko końcówki robocze rozpieracza.
- Zabronione jest generowanie sił na uchwyty narzędzia. Nie mogą one opierać się o belkę!
Technika ta jest bardzo szybka i nie wymaga zbyt dużej ingerencji w konstrukcje pojazdu. Sprawdza się zarówno przy starych, jak i nowych konstrukcjach pojazdów. Jest ona również znacznie bezpieczniejsza, niż stosowana dawniej technika z użyciem rozpieracza ramieniowego, który leżąc na masce był złączony z kolumną kierownicy i elementami podwozia łańcuchami, a następnie ciągnięto kolumnę kierownicy poprzez zamykanie ramiona rozpieracza.
Tagi: belka i łańcuch, kolumna kierownicy, rozpieracz ramieniowy, wykonywanie dostępu
Dodaj komentarz